logo

All Rights Reserved © 2015 Created by: appMotion

campbell

T. Colin Campbell

Wybitny naukowiec – biochemik, zajmujący się od ponad pięćdziesięciu lat wpływem żywności i żywienia na zdrowie człowieka. Autor ponad 350 artykułów naukowych, z których znaczna część została opublikowana w czołowych czasopismach naukowych. Długoletni członek wielu komisji eksperckich, dotyczących m.in. polityki żywieniowej na świecie. Człowiek, który poświęcił praktycznie całe życie i karierę naukową na poszukiwanie prawdy o wpływie żywienia na zdrowie człowieka.

Kariera prof. Campbella rozpoczęła się od wieloletniego badania przeprowadzanego na Filipinach, którego celem była walka z niedożywieniem wśród dzieci. Podczas prowadzonych badań, prof. Campbell zauważył niepokojącą korelację pomiędzy wysokim spożywaniem białka, a wyższą zachorowalnością na nowotwór wątroby. Badania pokazały, że dużo częściej na raka wątroby chorują dzieci z bogatszych rodzin, chociaż miały lepsze warunki socjalne oraz dostęp do opieki zdrowotnej w przeciwieństwie do dzieci z ubogich rodzin. Odpowiedzią był sposób odżywiania się tych dwóch grup dzieci. Okazało się, że biedniejsze dzieci spożywały dietę opartą głównie na roślinach z niewielkim udziałem produktów zwierzęcych. To odkrycie zdeterminowało kierunek kariery naukowej prof. Campbella i uświadomiło mu jak wielką rolę odgrywa odpowiedni sposób odżywiania oraz jak mało osób zdaje sobie z tego sprawę. Pół wieku badań Campbella oraz innych naukowców pozwoliło na sformułowanie wielu ważnych wniosków na temat wyborów żywieniowych jakich codziennie dokonujemy. Dokładne opisy badań oraz wnioski z nich płynące zostały opisane w książkach popularnonaukowych: „Nowoczesne zasady odżywiania” oraz „Ukryta prawda”.

Idealna dieta człowieka nazwana została przez Campbella dietą NOPR (nisko przetworzona dieta oparta na produktach roślinach). W praktyce oznacza to spożywanie produktów roślinnych w jak najmniej zmienionej formie – nisko przetworzone. Dieta ta powinna obfitować w warzywa, owoce, orzechy i pestki, rośliny strączkowe oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Unikać należy cukru, soli oraz olejów. W diecie NOPR przeważają węglowodany (80%), a białko i tłuszcz stanowią po 10%. Dla większości osób dieta ta wydaje się bardzo restrykcyjna i uboga w wiele smaków, jednak po poznaniu tajników kuchni roślinnej, szybko zmienia się zdanie.

Zalet stosowania diety NOPR jest wiele, a co najważniejsze mają potwierdzenie w badaniach naukowych. Dieta to klucz do zdrowia, o czym niestety rzadko się słyszy. Badania potwierdzają wpływ diety roślinnej na prewencję wielu chorób m.in.: nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu II, artretyzmu, migren. Ponadto dieta pomaga również w samym leczeniu niektórych chorób, a efekty są czasem lepsze niż w przypadku leczenia za pomocą lekarstw, których skutki uboczne nie są bez znaczenia dla naszego zdrowia.

Prof. Campbell spędził kilka dekad na badaniu skutków i mechanizmów działania diety NOPR. Najbardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem jej działania jest wysoka zawartość przeciwutleniaczy. Procesy utleniania są powszechnie obecne, zarówno w naszym organizmie, jak i w przyrodzie. Najlepszym przykładem są niektóre owoce, które po przekrojeniu zaczynają brązowieć. W procesie utleniania powstają wolne rodniki, które niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie oraz wygląd – zmarszczki. To właśnie zawarte w roślinach przeciwutleniacze chronią nas przed działaniem wolnych rodników, a tym samym wpływają pozytywnie na nasze zdrowie i wygląd. Chociaż to tylko jedna z teorii, to najważniejszy jest fakt, że dieta ta działa i wpływa pozytywnie na cały organizm, co potwierdzają liczne badania prof. Campbella oraz innych naukowców.

next

next